Memetics
Teatru: | Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” |
Descrierea spectacolului
Eveniment prezentat în cadrul Iridescent – Festival internațional de dans contemporan și alte reconfigurări ale sensibilului, organizat de Centrul Național al Dansului București în parteneriat cu Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București.
Memetics* este o arhivă a culturii digitale, un spațiu performativ de hyperlinkuri transferate în corp, asupra cărora autorul intervine prin acțiuni de remixare și re-contextualizare.
Generarea și răspândirea informației online, analogă fenomenului răspândirii virusurilor, schimbă percepția asupra realității și este transferată în modul de producție culturală. Pornind de la meme**, spectacolul urmărește hibridizarea corpurilor, plasate între planul real și cel virtual, al avatarului. Ca tehnică, Memetics propune juxtapuneri de elemente transgresive, critice și post-ironice care estompează granița dintre public și privat. Spectacolul propune o viziune fragmentată a realității, de tip scrolling, cu elemente pop, trenduri, argou al internetului și imagini virale promovate în era Web 2.0.
*Memetics = știința teoretică și empirică care studiază reproducerea, răspândirea și evoluția memelor.
**Memă, meme = mici unități culturale de transmitere, analoge genelor, care se răspândesc de la o persoană la alta prin copiere sau imitație (de la melodii, sloganuri, modă vestimentară, credințele abstracte, precum cea în Dumnezeu, până la 9GAG).
Biografie
Sergiu Diță (1999) este performer și coregraf emergent și activează în zona independentă. Practica lui artistică se axează pe folosirea culturii pop ca element de critică socială; tematic este interesat de investigarea stereotipurilor de gen. În spectacolele proprii – „Neo-Kitsch” (2021), „MANual” (2023), „Memetics” (2024) – folosește tehnica „manifest-colaj-recitativ”, ce presupune expunerea critică a subiectului, colaj de citate, clișee socio-culturale și text. Cercetările lui implică procedee de reciclare, eșantionare și remixare. Spectacolul „MANual” a câștigat Marele Premiu la Festivalului-Concurs „D-butan-t” (2023) și a fost selecționat în festivalul Mittelyoung 2024.
Sergiu Diță a absolvit programul de licență și master al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, secția Artă Coregrafică și Academia de Dans și Performance (CNDB).
Împreună cu Anca Stoica activează ca duo artistic sub numele Platforma 13, inițiativă independentă dedicată experimentului transdisciplinar. Performance-urile lor: „Pop Recycling Body Work” (2022) & „Balkan Ballerinas” (2024) au ca subiect un corp reactiv care atacă prejudecăți, modele normative și delimitări geografice, politice și culturale.
Montează coregrafia și mișcarea scenică pentru spectacole de teatru: „Centrul Central” (r. Irisz Kovacs), „Individual compus” (r. Andrei Măjeri), „Visul” (r. Dragoș Alexandru Mușoiu), „Ale mele” (r. Raul Coldea), „Un copil pe un litru de benzină” (r. Irisz Kovacs).
Cu sprijinul:
Ministerul Culturii, Aerowaves, Europa Creativă, Teatrul Odeon, Teatrul Național București, LINOTIP – Centru Independent Coregrafic, CINETic (UNATC), Les Films de Cannes à Bucarest, Institutul Goethe București, Cinema Union, Cărturești
Partener media principal: Radio Guerrilla
Parteneri media: Adevărul, Agerpress, Zile și nopți, Scena9, Elle, IQADS, Happ.ro, Liternet, TVR Cultural, Radio România Cultural, Revista Arta, The Institute, Zeppelin, ISCOADA, Revista Golan, Feeder, Visit Bucharest, Ceașca de Cultură, Ziarul Metropolis, Fashion Premium Magazine, Modernism.ro
Trailer