Maidan inferno
Teatru: | Teatrul National Cluj-Napoca |
Durată: | 1h 20m |
Regia: | Regia Tudor Lucanu |
Autor: | Autor Neda Nejdana |
Descrierea spectacolului
Piesa a fost scrisă în primăvara anului 2014, în cadrul unei rezidențe la Maison d’Europe et d’Orient în Paris. După cum o reflectă și titlul, textul evocă infernul luptelor de stradă derulate în Ucraina în toamna-iarna 2013-2014, în urma protestelor masive față de politicile guvernului pro-rus condus de Viktor Ianukovici. Fenomenul a ajuns să fie cunoscut sub numele de „Maidan“ sau „EuroMaidan“, căpătând sensul unei adevărate răscoale populare, mai fiind denumit și „revoluția demnității“ în Kiev și în alte orașe de pe teritoriul Ucrainei.
„Maidan“ este și numele Pieței Independenței din Kiev, punctul principal de întâlnire al protestatarilor, unde aceștia se adunau regulat și unde au avut loc demonstrații de proporții.
Pornind de la documente autentice, articole din ziare, mesaje de pe rețele sociale, mărturii adunate la fața locului, amintiri personale și memorii ale rudelor și prietenilor, Neda Nejdana conturează un tablou percutant al luptei îndârjite a revoluționarilor ucraineni, majoritatea studenți, care înfruntă cu curaj și determinare gerul crâncen și represaliile violente ale forțelor armate deservind guvernul, în numele libertății și afirmării Ucrainei ca națiune de sine stătătoare, cu o limbă și o cultură proprie, care refuză să fie anulate de mai puternicul său vecin din est.
Piesa este structurată în 20 de secvențe și urmărește destinele încrucișate a șapte personaje: Oreste, alpinist; Ania, studentă la Litere; Stepanâci, paznic; Zoia, infirmieră; Pafnuțiu, seminarist; Liub, muzician, și Margot, jurnalistă. Deși simbolice și reprezentative pentru categoria pe care o ilustrează, personajele sunt solid construite și puternic individualizate.
Scriitura este bogată și plină de emoție și ne poartă printr-o multitudine de lumi. Subtitlul „Piesă în cinci interludii, cu prolog, două epiloguri, monologuri și patru lumi“ precum și notele de la începutul piesei fac referire la patru dintre acestea: lumea cunoscută a faptelor; lumea tenebroasă a agresorilor; lumea interioară a monologurilor protagoniștilor și lumea rețelelor sociale, un contrapunct modern la barbarismul luptelor evocate în text, care amintesc de epoci mai întunecate din trecutul umanității.
Un alt contrapunct luminos este muzica – textul piesei, aidoma protestelor de la Maidan, este presărat cu momente muzicale: protestatarii cântă cântece populare și adaptări șugubețe ale acestora în contextul revoltei, se cântă spontan imnul național, personajul Liub își scoate chitara deseori și cântă, alteori bate la tobe.
În lumina evenimentelor recente (invazia Ucrainei de către Rusia în 24 februarie 2022), Maidan Inferno a căpătat o valoare premonitorie. Lupta pe care o evocă este acum mai intensă și mai vizibilă, la nivel global, ca niciodată. Lectura textului oferă informații esențiale și detalii revelatoare care ajută la o înțelegere mai profundă a evenimentelor istorice actuale care zguduie această parte a lumii.
„Libertate sau moarte“ sunt cuvintele cu care se încheie piesa – ecou al sloganului Revoluției franceze de la 1789, punte peste timp și spațiu, marcând esența identică: visurile și aspirațiile poporului ucrainean sunt visurile și aspirațiile oricărui popor de pe glob, și niciun preț nu este prea mare pentru împlinirea acestora, după cum protagoniștii piesei o demonstrează.
Neda Nejdana spunea la un moment dat că pentru ea lumea s-a schimbat după evenimentele de la Maidan și, într-adevăr, prin Maidan Inferno autoarea dă formă acestei revelații, comunicând mai departe, cititorilor și spectatorilor de pretutindeni, sensul acestei transformări.