Menu
Hedda Gabler Hedda Gabler

Hedda Gabler

Teatru: Teatrul Maghiar de Stat
Lista mea
Înregistrează-te pentru a adăuga piesa în lista ta de favorite

Descrierea piesei

Personajele ibseniene nu-şi pot accepta propria lor mediocritate, Hedda singură vede minciunile şi ipocrizia celorlalţi, dar cum nu se cunoaşte pe ea însăşi,  se comporta când cu aroganţă aristocratică, când ca un copil pierdut într-o lume bazată pe idealuri false. Hedda se refugiază treptat în iluzia narcisistă că  e deasupra celorlalţi  si devine din ce în ce mai izolată, incapabilă de o relaţie adevărată.
 
Educaţia rigidă primită de la tatăl-general, prejudecăţile, conformismul, totul o blochează. Rămâne pasivă şi îi e imposibil să se rupă de trecut. În acelaşi timp o flacără  periculos de aprinsă mocneşte sub aparenţa de răceala cinică. Realitatea o loveşte ca un pumn în faţă. Nu încearcă să se adapteze, ca ceilalţi,  ci dimpotrivă, se refugiază într-o lume secretă a fantasmelor şi iluziilor până când tot edificiul se prăbuşeşte. Exigenţa ei de sinceritate, de nobleţe, de puritate morală dispare treptat şi, spre deosebire de Nora,  Hedda nu are curajul să evadeze, ci cade tragic în cursa pe care singură şi-a creat-o.
 
Hedda pledează inocentă şi culpabilă în acelaşi timp. Ambiguitatea personajului merită înţeleasă în termeni umani, nu ca un caz izolat şi nu cred că ideea de apărare a femeii într-o societate masculină e cea importantă; Ibsen nu a văzut-o pe Hedda ca victimă, dar nici ca monstru, cum a fost tradiţional interpretată (un fel de Iago feminin, ce acţionează sub impulsul geloziei). Hedda suferă de depresie descoperind că totul în viaţa ei e mediocru, fals, mizerabil.
 
Într-o lume în plină criză economică, în care se vorbeşte doar de salvarea prin bani, de frică de a-şi pierde statutul social, unde lipseşte dragostea si relaţiile conjugale sunt dezastruoase, în care nu există alte interese decât grijile materiale, tot ce le rămâne personajelor e să încerce să dea un sens vieţii crezând în aceste pseudo-valori. De fapt ei sunt oglinda omului din ziua de azi, drama potenţialului uman rămas neîmplinit. Întrebarea piesei: se poate trăi fără idealuri?
 
(Andrei Şerban)

Reprezentații

Momentan nu sunt reprezentații programate.

Spectacole similare

Vezi piesa
Familia Tót
Familia Tót
Sâmbătă, 27 aug. ora 20:00 Regie: Attila Béres Scenografie: Balázs Horesnyi Durată: 2h 48m Târgu Mureș, Teatrul Național
Vezi piesa
“Idesereglik, Ami Tovatűnt Óda Az Énekes Madárhoz”
“Idesereglik, Ami Tovatűnt Óda Az Énekes Madárhoz”
Joi, 25 aug. ora 16:00 Târgu Mureș, Teatrul Național
Vezi piesa
Fazanul
Fazanul
Sâmbătă, 17 sept. ora 19:00 Durată: 2h 15m Bucuresti, Teatrul Nottara
Vezi piesa
Prin pădure cu Maia x Lost Inferferences | Spectacol interactiv cu Maia Morgenstern
Prin pădure cu Maia x Lost Inferferences | Spectacol interactiv cu Maia Morgenstern
Marți, 16 aug. ora 20:00 Durată: 1h 40m Bucuresti, Unteatru
Vezi piesa
Gypsy Jazz with a swing of reggae
Gypsy Jazz with a swing of reggae
Vineri, 26 aug. ora 20:30 Bucuresti, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale”
Vezi piesa
Seara boiereasca
Seara boiereasca
Marți, 23 aug. ora 21:00 Durată: 1h 30m Bucuresti, Teatrul Elisabeta