Menu
Hamlet Hamlet

Hamlet

Teatru: Teatrul Maghiar de Stat
Regie: Gábor Tompa
Regie tehnică: Réka Zongor
Durată: 2h 45m
Lista mea
Înregistrează-te pentru a adăuga piesa în lista ta de favorite

Descrierea piesei

Hamlet este asaltat de marele proiect al modernității timpurii, şi anume posibilitatea exercitării unei credințe personale și directe, precum și de o gravă îndoială cu privire la originea divină a puterii regale. Claudius este descris în cuvinte puternice și directe ca fiind nedemn de exercitarea regalității. În acest fel, moartea violentă a bătrânului Hamlet devine sinonimă cu moartea lui Dumnezeu și cu imposibilitatea învierii: „Un rege atât de bun! Ca un luceafăr / Pe lângă un satir, faţă de acesta”.

Îndoiala disperată a lui Hamlet nu se îndreaptă însă doar spre Claudius, ci și spre tatăl-Dumnezeu ucis, în persoana propriului său tată. Cele 95 de teze ale lui Luther subliniază nesustenabilitatea dogmei purgatoriului (pe care o vede tocmai ca pe o însămânțare nocturnă a Satanei, cu care a corupt doctrinele credinței), întrucât o vede ca pe o auto-reprezentare a unei instituții bisericești care menţine în mod artificial dependența credincioșilor. Prin urmare, Hamlet este obligat să se îndoiască de însuşi Duhul tatălui său întrucât bătrânul Hamlet, pe lângă faptul că suferă în purgatoriu, crede că propria suferință este scurtată prin răzbunarea fiului său, ceea ce nu este în niciun caz o idee creștină, fie ea catolică, protestantă sau ortodoxă.

Situația dramatică iscată îl obligă pe Hamlet să joace rolul răscumpărătorului care nu posedă mijloacele necesare, şi nu crede în propria vocație: fiul trebuie să facă un act de justiție și de restituire pentru a restabili un regat în a cărui ordine etică nu mai crede sau în privinţa căreia are cel puțin îndoieli serioase.

Este o poziție mediană, promisiunea tragediei pure și a catharsis-ului, care menţine întreaga lucrare ca un întreg perfect și totodată îl fragmentează, așa cum se întâmplă în general cu marile opere. Catharsisul nu este însă posibil fără abolirea completă a „ordinii” existente: totul trebuie să piară pentru ca noua ordine etico-politică să se nască din ruine, dar mai ales în inima spectatorului, care – dacă e norocos – va recunoaște în spectacolul Hamlet propria sa situație.

~ András Visky

 

Reprezentații

Momentan nu sunt reprezentații programate.

Spectacole similare

Vezi piesa
Unrecital aniversar: Maxim Belciug și chitara
Unrecital aniversar: Maxim Belciug și chitara
Joi, 25 aug. ora 19:00 Bucuresti, Unteatru
Vezi piesa
Gipsy in Blue
Gipsy in Blue
Luni, 15 aug. ora 20:00 Durată: 1h 30m Bucuresti, Teatrul Elisabeta
Vezi piesa
Mașinăria. Musicalul
Mașinăria. Musicalul
Sâmbătă, 10 sept. ora 19:30 Regie: Alexander Hausvater, Alex Burcă, Patricia Katona Scenografie: Adina Mastalier Bucuresti, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale”
Vezi piesa
Toxic
Toxic
Vineri, 2 sept. ora 20:30 Regie: Florin Piersic Jr, Mihai Androne Scenografie: Mihai Androne Durată: 1h 15m Bucuresti, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale”
Vezi piesa
Neliniștiți – proiecție de film
Neliniștiți – proiecție de film
Sâmbătă, 20 aug. ora 21:00 Bucuresti, Unteatru
Vezi piesa
Valsul Hazardului
Valsul Hazardului
Vineri, 26 aug. ora 19:30 Regie: Ingrid Bonța Durată: 1h Bucuresti, Teatrul Masca